کمیته مصونیت: یک‌هزار خبرنگار زن شغل خود را ترک کرده‌اند

کمیته مصونیت خبرنگاران در افغانستان، همزمان با روز جهانی همبستگی زنان از وضعیت زنان خبرنگار در کشور ابراز نگرانی کرده و خواهان برگشت زنان به جامعه رسانه‌ای شده‌است. به گفته این نهاد یک‌هزار خبرنگار زن پس از تسلط طالبان، شغل خود را ترک کرده‌اند.

این کمیته، امروز (سه‌شنبه، ۱۷حوت) با نشر پیامی به مناسبت ۸ مارچ (روز همبستگی زنان) گفته‌است که زنان در بیش‌تر ولایت‌ها اجازه فعالیت رسانه‌‌ای ندارند.

بر اساس یافته‌های این کمیته، شمار کارمندان رسانه‌ای زن از یک‌هزار و ۳۰۰ نفر در سال گذشته به کم‌تر از ۳۰۰ تن کاهش یافته‌است.

کمیته مصونیت خبرنگاران خواستار برگشت زنان خبرنگار به محل‌ کارشان در ولایت‌ها شده و از طالبان خواسته‌است تا برای دسترسی زنان به حقوق اساسی‌شان، همکاری کنند.

قابل یاد‌آوری است که چندی پیش نیز نهادهای بین‌المللی در مورد وضعیت خبرنگاران افغانستان ابراز نگرانی کرده‌بودند. در تازه‌ترین گزارش، دیده‌بان حقوق بشر گفته‌است که رسانه‌ها در افغانستان تهدید و خبرنگاران نیز شکنجه می‌شوند.

طالبان اما می‌گویند که قانون رسانه‌های دولت پیشین همچنان اجرا می‌شود و حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها در چارچوب «شریعت» تامین خواهد شد.

پس از روی کارآمدن حکومت طالبان زنان اجازه کار در ادارات دولتی را ندارند و در رسانه های خصوصی نیز برای زنان خبرنگار محدودیت وضع شده است.

هرچند تعدادی زیادی از خبرنگاران در اوایل حضور طالبان افغانستان را ترک کرده اند اما بااین زنان خبرنگاری زیادی هستند که شغل شان را از دست داده اند.

بااین حال، نهاد خارجی گسترش فقر را نبود زنان در ادارات و اشتغال اعلام کرده‌است.

هرچند امروز سخنگوی وزارت خارجه طالبان به مناسبت روز جهانی زن گفته است که دولت طالبان برای حقوق زنان برنامه های دارد و زنان باید برای حقوق شرعی شان مبارزه کنند.

روشن نیست که برنامه حکومت طالبان برای زنان چیست و چه مکانیزمی برای زنان روی دست دارند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *