طالبان: مجریان زن در تلویزیون صورت‌ خود را بپوشانند

طالبان با صدور فرمان جدیدی از مجریان زن و تمام زنانی که در برنامه‌های تلویزیونی شرکت می‌کنند خواسته‌است که هنگام اجرای برنامه، صورت خود را بپوشانند.

به گزارش کابل۲۴، این فرمان که تاکنون سند رسمی آن به دست رسانه‌ها قرار نگرفته، روز چهارشنبه (۲۸ ثور) پس از آن مورد توجه قرار گرفت که یکی از مجریان زن گفت که «وزارت امر به معروف و‌ نهی از منکر طالبان از آنان خواسته‌ است که حین اجرای برنامه تلویزیونی از ماسک استفاده کنند.»

مجریان زن از دیروز تاکنون هنگام اجرای برنامه‌های تلویزیونی از ماسک استفاده می‌کنند.

تصاویر نشرشده مجریان زن تلویزیون‌ها را نشان می‌دهد که ماسک بر صورت دارند.

بربنیاد این دستور تازه، پس از این تمامی گردانند‌‌گان زن باید در جریان اجرای برنامه‌های تلویزیونی، روی‌شان را بپوشانند.

نمایندگان وزارت‌های امر به معروف و نهی از منکر و اطلاعات و فرهنگ طالبان، این دستور را قطعی و غیرقابل بحث خوانده‌اند.

در همین حال، این دستور تازه طالبان با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده‌است. شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این کار طالبان را تحمیل افراطیت می‌دانند که مردم را از «حجاب و شریعت» متنفر می‌سازد.

اخیراً طالبان با وضع محدودیت‌های شدید و سخت‌گیرانه بر زنان، عرصه را بر آنان تنگ‌تر کرده‌اند.

طالبان روز گذشته در دانشگاه تعلیم و تربیه برهان‌الدین ربانی از ورود دانشجویانی که چادر سیاه نداشتند جلوگیری کرده و مانع رفتن آن‌ها به دانشگاه شدند.

گفته می‌شود کارت دانشجویی دخترانی که چادر رنگی داشتند توسط نیروهای طالبان ضبط شده و طالبان با برخورد بد مانع رفتن آن‌ها به دانشگاه شده‌اند.

این در حالی است که طالبان چندی پیش پوشیدن حجاب را اجباری اعلام کرده و رنگ آن را نیز سیاه در نظر گرفته‌اند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان هشدار داده خانواده‌های کسانی که این حجاب را رعایت نکنند مجازات می‌شوند.

این تصمیم تازه در حالی اعلام و اجرا می‌شود که هم‌اکنون ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان به سر می‌برد و قرار است از نزدیک وضعیت حقوق بشری در کشور را ارزیابی کند.

رهبران طالبان از او خواسته‌اند که وضعیت حقوق بشری را براساس «حقایق» ارزیابی کند نه تبلیغات منفی دشمنان یا گزارش‌های رسانه‌ای.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *