عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای محور گفتگوی بایدن با بن سلمان

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید که در جریان ملاقاتی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی موضوع قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار اهل عربستان را مطرح کرده است. همزمان دو کشور موافقت کرده‌اند باید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند.

به گزارش کابل۲۴ به نقل از بی بی سی، آقای بایدن برای بازسازی روابط با عربستان به این کشور سفر کرده است.

او گفت روشن کرده که قتل خبرنگار سعودی «برای من و ایالات متحده حائز حداکثر اهمیت است.»

با این حال آقای بایدن گفت که دو کشور در مورد سایر مسائل به توافق رسیدند.

براساس یک بیانیه مشترک دو کشور در مورد اهمیت جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» توافق کرده‌اند.

براساس این بیانیه، که خبرگزاری رسمی عربستان منتشر کرده، آقای بایدن بر تعهد پایدار و جدی کشورش بر حمایت از امنیت عربستان تاکید کرد.

بر این اساس دو کشور همچنین بر نیاز به جلوگیری از مداخله ایران در امور داخلی سایر کشورها، حمایت این کشور از تروریسم از طریق گروه‌های مسلح وابسته و به هم زدن ثبات و امنیت منطقه تاکید کردند.

خبرگزاری‌های غربی همچنین با انتشار تصاویر خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نوشتند که بایدن با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دست داده است.

خبرنگار شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا نیز که بایدن را در سفرهمراهی می‌کند، در حساب توئیتری اش درباره سوالش در خصوص قتل جمال خاشقچی و واکنش ولیعهد سعودی نوشت.

این خبرنگار آمریکایی نوشت که در پایان این دیدار از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سوال کردم آیا از خانواده جمال خاشقچی عذرخواهی خواهید کرد؟

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قبل از آنکه یکی دستیاران سعودی بازویم را محکم بگیرد، لبخند مغرورانه ملایمی زد.

جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در واشنگتن پست قلم می‌زد مهر ماه سال ۹۷ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *