متقی: مسدود ماندن دارایی‌های افغانستان منطقی نیست

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه «امارت اسلامی» می‌گوید که جنگ طالبان با امریکا پایان یافته و مسدود نگه‌داشتن دارایی‌های افغانستان از سوی واشنگتن هیچ دلیل منطقی ندارد.

آقای متقی در گفتگویی با رسانه چینی «سی.آر.آی» گفت که افغانستان با امریکا درگیر نبرد نظامی نیست؛ بنابراین مسدود ماندن پول‌های افغانستان از سوی امریکا منطق ندارد.

او افزود: «در اسرع وقت باید پول‌های افغانستان آزاد شود. امریکایی‌ها با ما مخالفت نظامی ندارند، دلیل مسدود کردن این پول‌ها چیست؟ این پول‌ها مربوط مجاهدین نیست؛ بلکه متعلق به مردم افغانستان است.»

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین گفت که بحران کنونی افغانستان به زمان حضور نظامیان امریکایی در کشور برمی‌گردد.

او با اشاره به پایان جنگ امریکا و طالبان گفت که بر اساس توافق دوحه، دوطرف به صلح رسیده‌اند و مسدود ماندن پول‌های افغانستان دلیل منطقی ندارد.

امیرخان متقی پیش از این نیز در نامه‌ای به اعضای کنگره امریکا نوشته‌بود که بزرگ‌ترین چالش پیش روی افغانستان ناامنی مالی است و ریشه‌های این نگرانی به مسدود کردن دارایی‌های مردم ما توسط دولت امریکا بازمی‌گردد.

دارایی‌های مسدودشده افغانستان توسط امریکا حدود ۱۰ میلیارد دالر تخمین زده شده‌است.

امریکا می‌گوید تا زمانی که طالبان پیش‌شرط‌های جهان برای تشکیل دولت فراگیر، آموزش دختران، کار زنان و حقوق اقوام و اقلیت‌ها و نیز قطع روابط خود با گروه‌های تروریستی را برآورده نکنند، این دارایی‌ها آزاد نخواهد شد.
پس از سقوط حکومت اشرف غنی و روی کارآمدن طالبان امریکا دارایی‌های بانکی کشور را مسدود کرده‌است.
طالبان برای چندمین‌بار متوالی از امریکا خواسته تا دارایی‌های مسدود شده کشور را ازاد کند.
در کنار طالبان، چین، روسیه و پاکستان که روابط بسیار نزدیک با طالبان دارند نیز خواستار آزاد سازی پول‌های مسدود شده کشور شدند که مورد توجه امریکا قرار نگرفته است.
فقط و بیکاری پس از روی کارآمدن طالبان در چندین سال گذشته، بی‌سابقه توصیف شده‌است.
زنان حق کار در ادارات دولتی را نیافته اند و قیمت‌های مواد خوراکی هم بصورت جهشی در حال افزایش است.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *