طالبان گفتگوهای اسلام‌آباد با طالبان پاکستانی را میانجگری می‌کنند

نخست‌وزیر پاکستان تایید کرده که مذاکرات دولت این کشور با تحریک طالبان پاکستانی با میانجی‌گری دولت طالبان در افغانستان آغاز شده و هم‌اکنون جریان دارد.

به گزارش کابل۲۴ به نقل از پایگاه خبری اردوپاینت، عمران خان این موضوع را در یک گفتگوی رسانه‌ای اعلام کرده و گفته‌است این مذاکرات با میانجی‌گری طالبان افغانستان در حال انجام است.

عمران خان گفته‌است: «برخی از گروه‌های تحریک طالبان پاکستان موسوم به «تی تی پی» خواهان مذاکره با دولت پاکستان بودند و ما در این زمینه با برخی از سرکردگان آنان در تماس و در تلاش هستیم در زمینه غیر مسلح‌کردن این شبه نظامیان و تبدیل آنان به شهروندان عادی، اقدام کنیم.»

به گفته نخست‌وزیر پاکستان، در این مذاکرات، طالبان افغانستان به عنوان میانجی‌گر ایفای نقش می‌کنند؛ زیرا این مذاکرات در افغانستان جریان دارد.

وی افزوده که اگر اعضای وابسته به تحریک طالبان پاکستان اسلحه خود را زمین بگذارند و تسلیم دولت شوند، دولت آنان را خواهند بخشید و می‌توانند همانند مردم عادی زندگی خود را ادامه دهند.

پیش از این، میرزا علی مومند؛ یک فرمانده محلی طالبان پاکستان گفته بود که گفتگوهای صلح طالبان پاکستان با اسلام آباد با میانجی‌گری سراج‌الدین حقانی؛ رهبر شبکه حقانی و معاون طالبان افغانستان انجام شده است. او گفته بود که نمایندگان مفتی نورولی محسود که فعلاً در رأس تحریک طالبان پاکستان قرار دارد، در یک‌سری جلسات شرط‌هایی از جمله رهایی زندانیان و برپایی احکام شریعت اسلامی را از حکومت پاکستان درخواست کرده‌اند.

از طرفی هم مقام‌های پاکستانی پیشتر گفته بودند که دولت آن کشور به همکاری دولت طالبان در افغانستان برای از بین بردن داعش، طالبان پاکستانی و آزادی‌خواهان بلوچ نیاز دارد.

دولت طالبان در افغانستان هنوز درباره میزبانی و میانجی‌گری در این مذاکرات چیزی نگفته‌است.

پس از تسلط طالبان در افغانستان، فعالیت طالبان پاکستانی در برخی ایالت‌های پاکستان بیشتر شده و حملات این گروه‌ها ده‌ها نظامی پاکستان را کشته و یا زخمی کرده‌است. سران طالبان پاکستان گفته‌اند که به دنبال برپایی نظام اسلامی در پاکستان اند.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *