امریکا نقشه حمله علیه تأسیسات و نیروهای همسو با ایران را تصویب کرد

شبکه تلویزیونی سی.بی.اس. امریکا روز پنجشنبه به نقل از مقامات امریکایی گزارش داد که نقشه ایالات متحده برای انجام حملات چندین روزه در عراق و سوریه علیه اهداف متعدد از جمله نیروها و تاسیسات ایرانی تایید شده است.

این گزارش پس از چند روز حدس و گمان در مورد چگونگی عکس‌العمل واشنگتن برای گرفتن انتقام کشته شدن سه نظامی آمریکایی در ۲۷ جنوری در حمله یک پهپاد انتحاری در داخل مرزهای اردن منتشر می‌شود

از زمانی که گروه شبه نظامی «کتائب حزب الله عراق» در روز سه‌شنبه اعلام کرد که عملیات نظامی خود علیه نیروهای امریکایی را تعلیق می‌کند، هیچ حمله جدیدی به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در منطقه صورت نگرفته است.

در چند روزه گذشته گمانه‌زنی‌ها در نحوه واکنش امریکا و فشارها برای تعجیل درعکس‌العمل واشنگتن رو به افزایش بوده است.

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری امریکا پیش‌تر گفته بود که تصمیم خود در این رابطه را گرفته است، اما به طور علنی در مورد جزئیات این برنامه‌ها سخن به میان نیاورد.

رئیس ‌جمهوری امریکا «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» را مسئول حملات روز یکشنبه دانسته و فقط گفته بود که امریکا پاسخ همه کسانی را که مسئول آن هستند را در زمان مقتضی و به انتخاب خود خواهد داد.

بر این اساس، مقامات امریکایی به سی‌بی‌اس نیوز تأیید کرده‌اند که نقشه انجام «تعدادی حملات در چند روز مختلف و علیه اهداف متعدد از جمله پرسنل و تأسیسات ایرانی در داخل عراق و سوریه» به تأیید رسیده است.

این حملات در پاسخ به حملات پهپادی و موشکی به نیروهای امریکایی در منطقه، از جمله حمله یک پهپاد انتحاری که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در پایگاه برج ۲۲ در داخل اردن شد، انجام خواهد پذیرفت.

گزارش سی‌بی‌اس به نقل از مقامات امریکایی می‌گوید که زمان‌بندی انجام حملات تلافی‌جویانه تا حدودی به شرایط آب و هوایی نیز بستگی خواهد داشت، چرا که واشنگتن ترجیح می‌دهد حملات را زمانی انجام دهد که دید نسبت به اهداف مدنظر خوب باشد تا از آسیب دیدن غیرنظامیان جلوگیری شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه هشدار داد که خاورمیانه با خطرناک‌ترین شرایط خود از سال ۱۹۷۳ مواجه است و پاسخ ایالات متحده می‌تواند «در چند سطح، در چند مرحله و در گذر زمان» اتفاق خواهد افتاد.

مدیر خبرگزاری
کابل ۲۴ یک خبرگزاری مستقل است، راوی رویدادهای تازه افغانستان و جهان در ۲۴ ساعت شبانه‌روز. کابل ۲۴ در بخش‌ بازتاب‌ خبرهای تازه، تهیه‌ گزارش‌، ارائه تحلیل‌های کارشناسانه و حمایت از حقوق انسانی همه مردم افغانستان به ویژه زنان و اقلیت‌ها، و تقویت‌ و ترویج آزادی‌های اساسی و انسانی فعال خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *